Wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii i szybko postępującym procesem cyfryzacji, organizacje poszukują nowych rozwiązań z zakresu optymalizacji IT. W związku z tym coraz częściej zwracają się w stronę rozwiązania IaaS (Infrastructure as a Service). Infrastruktura jako usługa to jeden z podstawowych modeli rozwiązań chmurowych, obok PaaS, czyli platformy jako usługi oraz SaaS czyli oprogramowania jako usługi. Jednak czym dokładnie jest IaaS i jakie są kluczowe zalety tego modelu?
IaaS opiera się na wirtualizacji zasobów. Dostawcy rozwiązania chmurowego tworzą wirtualne instancje serwerów, które klientom są udostępniane poprzez sieć Internetową. Klienci mogą nimi zarządzać, instalować na nich oprogramowanie i skalować zasoby w zależności od bieżących potrzeb. Dzięki temu mają pełną kontrolę nad infrastrukturą, jednocześnie nie martwiąc się o fizyczną warstwę sprzętową.
Elastyczność, bezpieczeństwo i łatwość zarządzania
Jedną z najważniejszych zalet rozwiązania IaaS jest możliwość skalowania zasobów w zależności od bieżących potrzeb. Dzięki temu firmy mogą łatwo dostosować swoją infrastrukturę do wzrostu lub spadku zapotrzebowania na moc obliczeniową. Rozwiązanie pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe i zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów.
Ponadto Infrastructure as a Service zapewnia dostęp do zaawansowanych narzędzi bezpieczeństwa, które chronią dane przechowywane w chmurze. Dostawcy usług chmurowych dysponują zabezpieczeniami takimi jak SOC, czyli Security as a Service, szyfrowanie danych czy regularne wykonywanie kopii zapasowych.
Co więcej, dzięki wykorzystaniu rozwiązania IaaS, odpowiedzialność za zarządzanie fizyczną infrastrukturą leży po stronie zewnętrznego dostawcy. Klienci natomiast koncentrują się wyłącznie na core swojego biznesu, bez obaw o poprawną administrację środowiskiem serwerowym.
Zarządzanie IT – wiedza i doświadczenie
Wiedza, skąd pozyskać zasoby informatyczne na zewnątrz organizacji oraz co przekazać w ręce zewnętrznego dostawcy, to proces wymagający i poprzedzony dogłębną analizą potrzeb. Należy patrzeć przyszłościowo i strategicznie. Zewnętrzny partner może między innymi dostarczać spółce know-how, zapewniać wsparcie serwisowe, oferować rozwiązania chmurowe, usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa czy wsparcie procesów związanych z compliance. Wszystko zależy od potrzeb firmy, które należy najpierw dogłębnie przeanalizować. Pewne jest jednak to, że oddając niektóre zasoby w ręce dostawcy, firma może działać zwinniej i skuteczniej – przekonuje Michał Sikora, Koordynator ds. IT w Poczta Kwiatowa.