background
avatar
Autor
Łukasz Reichert

Wpływ chmury na wewnętrzne struktury firmy

Sprawdź więcej

Profesjonalne ośrodki przetwarzania danych, które świadczą usługi chmury obliczeniowej muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami, by zapewnić przedsiębiorstwom i instytucjom bezpieczeństwo przechowywania danych na najwyższym poziomie. Z kolei z perspektywy firmy cloud computing to wiele korzyści dla biznesu. Jaki jest wpływ chmury obliczeniowej na funkcjonowanie firmy?

Outsourcingu usług IT - korzyści

Jakiś czas temu podzieliłem się z Wami spostrzeżeniami na temat zalet pracy w chmurze. Poczucie, że nie wyczerpałem tematu sprawiło, że postanowiłem kontynuować wątek. Tym razem jednak skupiam się na wpływie chmury obliczeniowej na strukturę firmy i wewnętrznych relacjach w firmie oraz komfort pracy. Tak! Moim zdaniem cloud computing przynosi wiele korzyści nie tylko w aspektach technicznych, ale także wpływa na wewnętrzne struktury firmy. Zaskoczeni?

 

Wysokie standardy świadczenia usług  

Serwerownie muszą spełniać bardzo wysokie standardy dotyczące m.in. dodatkowych źródeł zasilania, zabezpieczeń przed włamaniami, dostępu tylko dla wybranych pracowników, ochrony profesjonalnej firmy czy też warunków, jakie panują wewnątrz serwerowni. Wszystko po to, by zarówno sprzęt IT, jak i bezpieczeństwo przechowywanych danych było na najwyższym poziomie. Trudno też nie zauważyć, że tak wysoka specjalizacja w tym obszarze jest trudna do osiągnięcia we własnych serwerowniach firm, które nie specjalizują się w technologiach IT i dysponują ograniczonymi środkami na ich rozwój.

 

Poprawa współpracy i komunikacji w firmie  

Ośrodki data center świadczące usługi chmurowe odpowiadają m.in. za prawidłowe funkcjonowanie – często kluczowych dla firm – systemów i aplikacji, ale ten temat wyczerpałem już poprzednio. Chciałbym więc przejść do zalet innego, nie mniej ważnego, rzędu.

Mogłoby się wydawać, że wpływ cloud computingu na strukturę firmy jest niewielki. Jednak z mojego doświadczenia w pracy project managara wynika, że nieocenioną wartością dodaną takiego rozwiązania jest poprawa współpracy i komunikacji w firmie. Dzięki danym w chmurze pracownicy otrzymując dostęp do środowiska zyskują możliwość swobodnego dzielenia się dowolnymi danymi pomiędzy sobą. Znacznie usprawnia i przyspiesza to ich pracę, a także pomaga w usystematyzowaniu ich pracy. Dodatkowo zyskują oni dostęp do danych 24h/7 dni w tygodniu z każdego urządzenia mającego połączenie do Internetu i z dowolnego miejsca na świecie.

 

Wpływ chmury obliczeniowej na procesy w firmie: większa produktywność zespołów IT  

Utrzymywanie przez firmy swoich własnych serwerowni wymaga sporo dodatkowej pracy związanej m.in. z konfiguracją sprzętu, administracją warstwy wirtualizacyjnej, wymianą uszkodzonych podzespołów warstwy sieciowo-hardware’owej, instalowaniem poprawek, kreowaniem adresacji i nowych vLanów, routingiem, zmianą parametrów maszyn wirtualnych – a to tylko kilka przykładów. Czynności te pochłaniają nie tylko czas pracy dodatkowych specjalistów i generują nadmiarowe koszty związane z ich wynagrodzeniem, ale też zwiększają odpowiedzialność po stronie firmy oraz ryzyk wynikających z zaniedbań w tych obszarach. W przypadku wykorzystania usług chmurowych odpowiedzialność za te działania przenoszona jest na dostawcę, a zespoły IT wewnątrz struktury firmy mogą skupić się na core biznesu.

 

Komfort pracy 

Dla przykładu: profesjonalny dostawca usług chmurowych posiadający własne ośrodki data center zapewnia zasilanie z dwóch niezależnych źródeł, jak również posiada generatory, które mogą dostarczać prąd nawet w przypadku mało prawdopodobnego braku zasilania z dwóch źródeł w tym samym czasie. Trudno o firmę, której corem działania nie jest przetwarzanie danych, która inwestowałaby w takie rozwiązania dla zwiększenia bezpieczeństwa IT.

To, na co często zwracają uwagę klienci, z którymi współpracuję, to także komfort związany z mniejszym ryzykiem dotyczącym potencjalnych awarii. Kiedy dostawca przejmuje odpowiedzialność za ewentualne awarie sprzętu, łączy internetowych czy przerwy w dostawie prądu, firmom pozostaje skupić się na najważniejszych działaniach kluczowych z punktu widzenia ich biznesu, co znacznie przekłada się na komfort ich pracy. W przypadku wdrożenia rozwiązań chmurowych w przedsiębiorstwie, odpowiedzialność za dostępność usług na gwarantowanym poziomie leży po stronie dostawcy usług. Usługodawca w trybie ciągłym monitoruje dostępność usług oraz zapewnia specjalistów, którzy diagnozują i usuwają ewentualne awarie, a także przywracają poprawność działania po awarii na określonym poziomie SLA (Service Level Agreement).

Wróć do newsów