- Judyta Słodowska
Jak firmy radzą sobie z hakerami?
Dowiedz się więcej!
W ostatnim czasie znacząco wzrosło zagrożenie atakami ze strony cyberprzestępców. Ma to związek zarówno z obecną sytuacją geopolityczną, jak i z przeniesieniem się wielu biznesów do sieci. Firmy nie mają wyboru – żeby uchronić się przed atakami, muszą zwiększyć wydatki na właściwe zabezpieczenia.
Do najczęściej wymienianych ataków hakerskich, z jakimi mierzą się firmy można zaliczyć DDOS, malware, botnet, phishing czy wiper, jednak to nie jedyne wyzwanie przedsiębiorstw.
Brak edukacji pracowników
Brak właściwej edukacji pracowników i dbanie o właściwy poziom świadomości, z czym np. wiąże się otwarcie załącznika od podejrzanego nadawcy, może powodować trudne do przewidzenia konsekwencje.
Zjawisko cyberzagrożeń jest dodatkowo potęgowane przez model pracy hybrydowej. Firmy zauważają lukę w edukacji i świadomości pracowników i według danych Altkom Akademia – wzrost zainteresowania szkoleniami z zakresu cyberbezpieczeństwa wzrósł w ostatnim czasie o 170 proc. Z kolei, jak informuje firma GData, światowe nakłady finansowe na edukację w temacie cyberbezpieczeństwa do 2026 roku wzrosną aż o 218,5 proc. – mówi Stanisław Borkowski, Dyrektor Pionu Bezpieczeństwa i Jakości w Polcom.
Nie ułatwia dług technologiczny
Dodatkowo z raportu Polcom wynika jasno, że aż 65 proc. firm zwraca uwagę na przestarzałe systemy i technologie jako na kolejny czynnik ryzyka w obszarze bezpieczeństwa. Dług technologiczny nie tylko ogranicza firmy w ich rozwoju, ale również może zmniejszać poziom bezpieczeństwa w sieci.
Rozwiązaniem jest outsourcing
W związku z dużą ilością zadań, a tym samym niezbędnymi na ten cel zasobami ludzkimi i finansowymi, firmy często decydują się na skorzystanie z outsourcingu. Z naszego badania wiemy, że aż 57 proc. respondentów planuje wdrażać rozwiązania chmurowe, właśnie po to, by podnieść bezpieczeństwo infrastruktury i zapewnić ciągłość działania swojego biznesu. Model pozwala bowiem na oszczędność kosztową i elastyczność oraz gwarantuje wysoki poziom zabezpieczeń – każdej firmie bez wyjątku, nawet firmom z sektora MŚP – wskazuje Stanisław Borkowski.
Firmy coraz częściej decydują się na rozwiązanie Security as a Service, które zapewnia bezpieczeństwo danych i ciągłość działania biznesu, a także pozwala firmom skupić się na ich core biznesu. Przykładem wdrożenia usług SOC w branży e-commerce jest Poczta Kwiatowa. Zachęcamy do zapoznania się z case study.