- Paweł Kruszec
Czy polskie firmy potrzebują strategii cyfryzacji?
Dowiedz się więcej!
Według raportu KPMG, tylko jedna piąta polskich przedsiębiorstw posiada przygotowaną strategię transformacji cyfrowej. Nie oznacza to jednak tego, że firmy nie inwestują w cyfryzację, bo inny raport pokazuje – tym razem przygotowany przez Polską Chmurę – że firmy bynajmniej nie rezygnują i nadal mają w planach inwestycje w m.in. w rozwiązania chmurowe. Skąd właściwie zainteresowanie chmurą?
Nie tylko optymalizacja kosztów
Polcom świadczy rozwiązania chmurowe dla ponad 400 klientów, a wielu z nim korzysta z tych usług od wielu lat. Lata doświadczeń oraz rozmowy z klientami pozwoliły zaobserwować, co tak naprawdę firmy cenią w cloud computingu.
Dla naszych klientów ważne jest to, że korzystając z cloud computingu, można istotnie skrócić czas i koszty związane z oddawaniem gotowych produktów na rynek, czyli tzw. “time to market”. Dzięki temu nawet mniejsze firmy mogą śmiało uruchamiać innowacyjne, odważne projekty i szybko weryfikować ich opłacalność, jednocześnie nie ponosząc znacznych nakładów inwestycyjnych.
Kolejny czynnik to skalowalność i elastyczność, pozwalające na dynamiczne dostosowywanie zasobów IT do zmiennego w obecnym czasie rynku – to również pozwala na unikniecie nadmiarowych kosztów. W moim przekonaniu ma to jeszcze większy wpływ na postrzeganie usług chmurowych przez klientów w obliczu dynamicznych zmian gospodarczych i ekonomicznych, jakie obserwujemy zarówno w Polsce, jak i za granicą w ostatnich dwóch latach., mówi Marcin Gwóźdź, Prezes Polcom.
A co z bezpieczeństwem danych?
Podobnie jak rynek, zmieniają się również potrzeby biznesowe. Jeszcze kilka lat temu firmom najbardziej zależało na optymalizacji kosztów, teraz – w dobie zwiększonej ilości cyberataków – na pierwszy plan wysuwają się kwestie związane z zapewnieniem właściwego poziomu bezpieczeństwa. Widać to nie tylko w dużych korporacjach, ale także w sektorze MŚP.
Z raportu Polcom i Intel wiemy, że 57 proc. firm biorących udział w badaniu ma w planachwdrażanie usług chmurowych w celu podniesienia bezpieczeństwa infrastruktury oraz zapewnienia ciągłości działania swojego biznesu.
Okazuje się, że bardzo często przedsiębiorstwa z sektora „większego” MŚP – zarówno reprezentanci z branży takich jak produkcja czy e-commerce – mają bardzo podobne zapotrzebowanie na zabezpieczenie danych, co ogromne podmioty na rynku. Jednak równie często, choćby z powodu skali działalności, ich działy IT nie mają wyspecjalizowanych jednostek w tym obszarze. Większość z nich to bardzo dobrze prosperujące firmy, prowadzące nierzadko działalność w Internacie i opierające swoje przewagi rynkowe na nowych technologiach” – wyjaśnia Adam Matyaszek, Key Account Manager w Polcom.