background
avatar
Autor
Judyta Słodowska

Strategia na cyfryzację

Dlaczego warto ją mieć?

Z raportu “Digital Adoption Report” firmy WalkMe wynika, że 80 proc. ankietowanych uważa szybkie wdrożenie nowoczesnych technologii za kluczowe, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Przeciwwagą do tak optymistycznych danych jest fakt,że aż 60 proc. nie ma jasno określonego planu wprowadzenia zmian, a tylko 20 proc. przedsiębiorstw jest zadowolonych ze swojej strategii przeprowadzenia transformacji cyfrowej.

 

  

O co więc należy zadbać, aby proces cyfryzacji nie skończył się niepowodzeniem?

Podstawą jest plan 

Cyfryzacja wymaga od firm nie tylko nakładów finansowych lub inwestycji czasu i dodatkowej pracy, ale przede wszystkim specjalistycznej wiedzy o samym procesie. Z tego względu istotne jest wsparcie ekspertów na każdym etapie transformacji cyfrowej – nawet w początkowej fazie przygotowania projektu. Współpraca ze specjalistami zapewnia firmie jednocześnie bezpieczne i skuteczne wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Bez analizy procesów, które zachodzą w firmie, opracowanie konkretnego planu działania okazuje się niezwykle trudne. Uszeregowanie poszczególnych procedur wdrożeniowych w znacznym stopniu ułatwia stworzenie indywidualnej strategii dopasowanej do przedsiębiorstwa i zrozumienie każdego z etapów przeprowadzanej transformacji cyfrowej.

Cyfryzacja jest odpowiedzią na wiele wyzwań, ale sam proces transformacji cyfrowej wymaga od firm zmian w obrębie kultury organizacji w kierunku zrozumienia roli nowych technologii. Stąd niezbędne są również inwestycje w rozwój kapitału ludzkiego, zwiększenie kompetencji kognitywnych, inteligencji emocjonalnej i współdziałania – wyjaśnia Joanna Szyman, prezeska zarządu NEO Hospital.

 

Jak wygląda cyfryzacja w Polsce?  

93 proc. przedsiębiorców podejmuje działania w obszarze cyfrowej transformacji – wynika z raportu „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022. Chmura i nowe technologie”. 30 proc. firm zadeklarowała, że większość ich procesów została już poddana cyfryzacji i automatyzacji, 39 proc. prowadzi działania w tym kierunku, a 24 proc. podejmuje inicjatywę wdrożenia nowych technologii.

Polscy przedsiębiorcy w coraz większym stopniu korzystają z rozwiązań cyfrowych. Informatyzacja, automatyzacja, digitalizacja stanowią podwalinę dla silnego wzrostu gospodarki oferując nowe funkcjonalności, wzrost wydajności, a także obniżenie kosztów. NCBR uważnie obserwuje i zauważa szybki wzrost zainteresowania przedsiębiorców obszarem cyfryzacji, mówi dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

 

Przemiana, której nie da się zatrzymać 

Aktualne badania rynku pokazują, że od postępującej cyfryzacji nie ma już odwrotu. Zmiany te dotyczą nie tylko rynkowych gigantów, ale także małych i średnich przedsiębiorstw. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie nowoczesnych technologii, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku. Jednakże ze zgromadzonych danych wynika, że transformacja cyfrowa przeprowadzana bez opracowanej wcześniej strategii najprawdopodobniej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Wróć do newsów