W związku z postępującą cyfryzacją coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na migrację zasobów do chmury. Z tego powodu w ciągu ostatnich lat wzrosło zapotrzebowania na usługi profesjonalnych ośrodków przetwarzania danych. Co cechuje rynek data center w Polsce?
DC w zasięgu ręki
Z raportu „Chmura cyberbezpieczeństwo wśród średnich i dużych firm oraz w sektorze GovTech w Polsce w 2022” przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Chmury wynika, że obecnie 88 proc. ankietowanych oczekuje, że dostawca usług chmurowych posiada swoje data center w Polsce.
Polscy przedsiębiorcy cenią bezpośredni kontakt z dostawcą oraz to, że migracja danych może odbywać się na terenie jednego kraju. Nie bez znaczenia pozostaje też łatwość zorganizowania wizyty w wybranym przez siebie DC i możliwość zobaczenia na własne oczy, w jaki sposób dane są gromadzone i zabezpieczone.
Globalne inwestycje w polskie DC
Dostawcy muszą spełniać szereg norm i wymagań narzucanych przez krajowych oraz europejskich regulatorów. To z kolei przekłada się na budowę wiarygodności i zaufania w oczach klientów.
Według ekspertów teren RP nie jest jeszcze w pełni wykorzystany, jednak w ciągu najbliższych lat może dogonić swoich zachodnioeuropejskich sąsiadów i stać się nowym hubem dla Europy. Wynika to między innymi ze strategicznego położenia kraju, które umożliwia połączenie z głównymi rynkami centrów danych – szwedzkim, duńskim czy niemieckim. Nie dziwi więc fakt, że ośrodki danych zlokalizowane na terenie polski zyskują coraz większe zainteresowanie ze strony zagranicznych podmiotów.
Wysoka jakość usług
Wiesław Wilk, Przewodniczący Związku Polska Chmura podkreśla, że data center zlokalizowane na terytorium RP kojarzą się z wysokimi standardami jakości.
Dziś polskie centra danych są firmami pierwszego wyboru – zarówno jeśli chodzi o biznes, jak i GovTech – docenianymi za potencjał tkwiący w kapitale ludzkim, technologicznym oraz niezwykłą relacyjność. Metka „made in Poland” w przypadku data center to bowiem nie tylko kwestia cyberbezpieczeństwa, ale też jakości, zrozumienia realiów i wyzwań właściwych dla przedsiębiorców z danego kraju, udanej współpracy oraz elastycznej, dopasowanej do indywidualnych potrzeb oferty.