- Judyta Słodowska
Polskie firmy są świadomie zagrożeń, ale i rozwiązań
Dowiedz się więcej!
Najnowszy raport Polcom i Intel opracowany we współpracy z Computerworld „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022. Chmura i nowe technologie” pokazał, jak polskie firmy zmieniły sposób funkcjonowania na przestrzeni ostatnich dwóch lat za sprawą pandemii COVID-19. To nie jedyne wyzwanie, jakie stanęło przed firmami, a wszystko wskazuje na to, że nadchodzą nowe. Firmy są tego świadome i wiedzą, jak sobie z nimi poradzić.
Dane z raportu sugerują, że chmura obliczeniowa pozwala poprawić funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw. Firmom może przynieść wiele korzyści przeniesienie na zewnątrz aplikacji biznesowych, np. ERP i HR (43 proc. wskazań), aplikacji biurowych (42 proc.) oraz systemów CRM (36 proc.). W 2022 roku firmy mogą chcieć również przenosić posiadane rozwiązania i narzędzia ochrony danych (38 proc.).
Przedsiębiorcy świadomi zagrożeń
Respondenci zostali zapytani o to, co według nich może hamować rozwój firmy w 2022 roku. Blisko co drugi z nich (49 proc.) zwraca uwagę na brak aktualnego know-how i kompetencji w zakresie innowacji. Ankietowani wskazali również regulacje prawne i branżowe (56% wskazań), kłopoty z zapewnieniem ciągłości działania systemów i aplikacji (45%) oraz decentralizację danych (28%).
A co z atakami hakerskimi?
Według Marcina Pepasia, Dyrektora Działu Wdrożeń i Wsparcia Sprzedaży w Polcom, ze względu na rosnącą skalę cyberataków poważnym wyzwaniem dla firm stało się odpowiednie zabezpieczenie danych. Odwołując się do danych z raportu, przedsiębiorstwa są świadome tych zagrożeń. 62 proc. spośród ankietowanych wskazuje ten czynnik jako potencjalny hamulec do dalszego wzrostu firmy.
Oprogramowanie ransomware jest coraz bardziej powszechne, a atakujący za cel wybierają m.in. kluczowe sektory gospodarki — branżę finansową, sektor rolniczy czy służbę zdrowia. Ransomware jawi się ostatnio jako złożony przestępczy przemysł, bo atakujący korzystają z coraz to nowszych metod wpływania na ofiary, a ich przychody mogą sięgać nawet milionów złotych.
Jak pozyskać zewnętrzne wsparcie w procesach IT?
Według raportu Polcom i Intel to sprawny menedżer IT powinien wiedzieć, skąd pozyskiwać potrzebne zasoby informatyczne na zewnątrz organizacji.
Wiedza, skąd pozyskać zasoby informatyczne na zewnątrz organizacji oraz co przekazać w ręce zewnętrznego dostawcy, to proces wymagający i poprzedzony dogłębną analizą potrzeb. Należy patrzeć przyszłościowo i strategicznie. Zewnętrzny partner może między innymi dostarczać spółce know-how, zapewniać wsparcie serwisowe, oferować rozwiązania chmurowe, usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa czy wsparcie procesów związanych z compliance. Wszystko zależy od potrzeb firmy, które należy najpierw dogłębnie przeanalizować. Pewne jest jednak to, że oddając niektóre zasoby w ręce dostawcy, firma może działać zwinniej i skuteczniej – podkreśla Michał Sikora, Koordynator ds. IT w Poczta Kwiatowa.