Branża ubezpieczeniowa, w ślad za branżą bankową, sukcesywnie zmierza do swojej transformacji cyfrowej. Jednym z kluczowych elementów tego procesu stała się technologia chmury obliczeniowej. Coraz częściej firmy ubezpieczeniowe określają „strategie chmurową” nie tylko jako element ekosystemu IT, ale jako istotny aspekt planu transformacji cyfrowej, ponieważ ma ona znaczący wpływ na przekształcenie operacji biznesowych w całym sektorze ubezpieczeniowym. Nic w tym dziwnego, ponieważ chmura obliczeniowa niesie za sobą szereg profitów. Firmy ubezpieczeniowe mogą ją wykorzystać m. in. do zwiększania swojej innowacyjności, poprawy efektywności kosztowej, usprawnienia zarządzania ryzykiem oraz wzrostu pozytywnego doświadczenia swoich klientów – i na pewno nie jest to zamknięty katalog.
Jedną z głównych korzyści przejścia do chmury obliczeniowej dla firm z sektora ubezpieczeń jest istotna redukcja kosztów związanych z potrzebą zakupu sprzętu technologii informatycznych i sieciowych oraz potrzebą tworzenia i utrzymywania lokalnych centrów danych. Korzystanie z chmury obliczeniowej opiera się zasadniczo na formule cenowej „pay-as-you-go”. Jeśli bazą dla tej formuły jest klarowny model konstruowania usługi przez dostawcę chmury obliczeniowej, jak to ma miejsce w przypadku chmury Polcom, to ubezpieczyciel może z dużym poziomem dokładności oszacować przewidywalne koszty i ich ewentualny wzrost lub obniżenie wynikające odpowiednio ze wzrostu lub spadku zapotrzebowania na zasoby chmury obliczeniowej w danym okresie czasu.
Krótszy T2M i sprawniejsza konsolidacja danych
Łatwa dostępność oraz wysoce skalowalna pojemność chmury może umożliwić szybką reakcję na potrzeby klientów oraz poszerzenie przez firmy zakresu usług ubezpieczeniowych, co często wiąże się z koniecznością wdrożenia, modyfikacji lub zwiększenia możliwości wykorzystywanych przez nią systemów informatycznych. Dzięki temu możliwe jest skrócenia czasu wprowadzania na rynek zmodyfikowanych lub całkowicie nowych produktów i usług.
Na uwagę zasługuje również to, że chmura ułatwia konsolidację danych, co ma istotne znaczenie w przypadku danych nieustrukturyzowanych będących codziennością dla branży ubezpieczeniowej. Co więcej, centralizacja rozproszonych źródeł danych pomaga w wykorzystywaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych, w których coraz częściej wprzęgnięte są mechanizmy sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego.
Bezpieczeństwo danych w chmurze
Nie bez znaczenia są również kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Przechowywanie danych na rozproszonych serwerach środowiska chmury obliczeniowej zamiast w jednym scentralizowanym lokalnym centrum danych znacząco poprawia zarządzanie ryzykiem i odpornością ekosystemu IT. Naturalnie wbudowane redundancje w chmurze obliczeniowej zapobiegają utracie danych i mogą być wykorzystane w planie ciągłości działania biznesowej firmy ubezpieczeniowej. Zyskuje ona również dostęp do najbardziej zaawansowanej ochrony w zakresie cyberbezpieczeństwa w postaci dedykowanych narzędzi sprzętowych i programowych jak również specjalizowanych usług takich jak np. SOC as a Service świadczonych i gwarantowanych przez dostawcę usług chmury obliczeniowej.
Optymalizacja kluczowych procesów – wzrost efektywności operacyjnej
Firma ubezpieczeniowa w efektywny sposób może wykorzystywać środowisko chmury obliczeniowej oraz narzędzia oparte na chmurze do usprawnienie działania głównych systemów ubezpieczeniowych służących do analizy i szacowania ryzyka ubezpieczeniowego, administrowania polisami oraz zarządzania roszczeniami. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie większej dokładności danych, uzyskiwanie szybszych czasów reakcji oraz płynniejszego przepływu informacji w ramach kluczowych procesów biznesowych, co z kolei wpływa na wzrost efektywności oraz produktywności całej organizacji.
Możliwe integracje a rozwój firmy i komunikacja z rynkiem
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że chmura może mieć wpływ na poprawę komunikacji z klientami i innymi podmiotami na rynku. Wynika to między innymi z tego, że na chmurze można oprzeć różne narzędzia służące do obsługi klientów oraz swoich partnerów biznesowych (np. systemy CRM, systemy customer care/self care w postaci różnego rodzaju botów, systemy sprzedaży online), oferując im spersonalizowaną obsługę i wielokanałowy dostęp. Dzięki temu migracja do chmury może zapewnić lepszą obsługę klientów i jednocześnie zwiększyć ich satysfakcję korzystania z usług osiągając w ten sposób poprawę wskaźnika retencji klientów.
Powyżej przedstawionych zostało tylko kilka istotnych korzyści, jakie może nieść za sobą przemyślane zastosowanie technologii chmury obliczeniowej. Może ona również wspierać kolejne „przełomy”, które będą miały wpływ na całą branże ubezpieczeniową. W tym kontekście należy wspomnieć m.in. o postępującej automatyzacji kluczowych procesów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, wprowadzenie nowych systemów z wykorzystaniem technologii Low/No-Code czy wykorzystanie specjalizowanych systemów w chmurze we współdziałaniu z Internetem rzeczy IoT do oferowania ubezpieczenia o charakterze prewencyjnym przed wystąpieniem potencjalnych szkód w miejsce tradycyjnej kompensacji strat jeśli one już wystąpią. Warto jeszcze dodać, że technologia chmury obliczeniowej może również ułatwić przełamanie bariery wejścia na rynek nowy graczom np. InsureTechom oferując im łatwiejszy dostęp do zasobów i narzędzi niezbędnych do tworzenia oraz oferowania klientom swoich innowacyjnych produktów oraz usług ubezpieczeniowych.