- Judyta Słodowska
Rozwój rynku e-commerce
Dowiedz się więcej!
Za sprawą trwającej niemal dwa lata pandemii COVID-19, jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów jest rynek e-commerce. Fakt ten nie dziwi, biorąc pod uwagę lockdowny, ilość zarażeń oraz chęć ochrony zdrowia i życia. Trend zakupów przez Internet nie zmieni się przez najbliższe kilka lat, a to oznacza, że firmy muszą przygotować się na wzrost ilości klientów, a tym samym zadbać o ciągłość działania systemów i aplikacji.
Według danych rynkowych Polacy w roku 2021 wydali przez Internet ponad 15,3 mld euro, co oznacza, że nastąpił wzrost o niemal 32 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jeśli więc firmy oferujące swoje produkty i usługi online chcą być konkurencyjne i odnosić sukcesy w e-commerce, muszą nadążać za oczekiwaniami klientów i spełniać ich potrzeby szybciej, niż konkurencja.
Firmy muszą zadbać również o sprawną infrastrukturę IT
Według Natalii Gawłowskiej, dyrektor marketingu w Polcom, zmiany zaszły nie tylko w zachowaniu i przyzwyczajeniach konsumentów. Pandemia i powracające lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej i postawiło na swój rozwój w świecie online. To, co stanowi teraz dla nich priorytet, to dostosowanie swojej infrastruktury do obsługi większej liczby klientów, zwłaszcza w momentach tzw. pików sprzedażowych, oraz utrzymanie ciągłości działania systemów IT, biorąc pod uwagę fakt, że liczba cyberataków drastycznie rośnie.
Brak odpowiednio przygotowanej infrastruktury IT w firmach, w szczególności tych z rynku e-commerce, utrzymanie konkurencyjności rynkowej jest niezwykle trudne. Każdy, nawet najkrótszy przestój w działaniu platformy do sprzedaży naraża firmy na ogromne straty – nie tylko finansowe, ale i wizerunkowe.
Bez odpowiednio niezawodnej infrastruktury IT firma nie jest w stanie skutecznie konkurować na rynku e-commerce. Nawet sekundowy przestój w działaniu serwisu wpływa negatywnie na jego ocenę przez klientów i w konsekwencji skutkuje ich utratą, potwierdza Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.
A co z bezpieczeństwem?
Sektor e-commerce to jeden z najczęstszych celów cyberprzestępców. Ich ataki w dużej mierze skupiają się na chęci przechwycenia danych oraz na zablokowaniu dostępu do zasobów IT. Dla Poczty Kwiatowej, firmy, która od wielu lat świadczy usługi przez Internet, bezpieczeństwo systemów to niezwykle ważny aspekt, w związku z którym podjęli konkretne działania. Firma zdecydowała się na wdrożenie usług cloud computingu, który przynosi szereg korzyści.
– Korzystamy z chmury obliczeniowej już od 4 lat i niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym, jak dobry był to wybór. Nowa usługa zapewni szerokie, aktywne wsparcie, szczególnie istotne w okresach zwiększonego zainteresowania naszą ofertą. Cloud computing skutecznie chroni nas przed nagłymi lub zbędnymi wydatkami w infrastrukturę IT. Dzięki chmurze nie doświadczamy problemów w trakcie pików zakupowych i jesteśmy w stanie dostarczyć klientom sprawną platformę, pomimo jej dużego obłożenia, a jednocześnie nie przepłacamy za zasoby, których byśmy nie wykorzystali w spokojniejszych okresach – dodaje Michał Sikora z Poczty Kwiatowej®.