Znaczne przyspieszenie transformacji cyfrowej na przestrzeni ostatnich dwóch lat okazało się zaskoczeniem dla wielu firm. W mojej pracy często spotykam się z pytaniami od klientów, czym spowodowany jest tak duży wzrost zainteresowania cyfryzacją oraz jak przygotować się do zmian. Skłoniło mnie do głębszego zastanowienia się nad odpowiedzią i przelania jej na papier. Zapraszam do lektury.
Zanim odpowiem na to pytanie, chciałbym wytłumaczyć, czym właściwie jest transformacja cyfrowa. To proces integracji technologii cyfrowych w procesy biznesowe przedsiębiorstwa. Często wprowadzenie nowych rozwiązań wiąże się z dużymi zmianami w dotychczasowych metodach działania. Skąd więc tendencja do przyspieszenia procesu transformacji cyfrowej?
Przyczyny przyspieszenia transformacji cyfrowej
Jednym z najważniejszych czynników napędzających transformację cyfrową jest konieczność dostosowania się do dynamicznych zmian otoczenia biznesowego. W ostatnich latach wiele firm zostało zmuszonych do modyfikacji modelu działania. Początkowo motorem tych zmian była pandemia COVID-19, obecnie największy wpływ ma brak stabilności geopolitycznej. Przedsiębiorstwa, które chcą szybko adaptować się do nowych wyzwań i zachować przewagę konkurencyjną, muszą przyspieszyć proces transformacji cyfrowej.
Dodatkowo w ciągu ostatnich lat obserwowane są dynamiczne zmiany w zachowaniu klientów, którzy coraz częściej sięgają po dostępne rozwiązania cyfrowe w komunikacji z firmami. Zdecydowany wzrost popularności widać np. w obszarze Customer Experience, gdzie m.in. zautomatyzowane systemy Contact Center potrafią znacząco wspomóc działy sprzedaży czy wsparcia klienta. Rozkwit przeżywa także branża e-commerce, ponieważ znaczna część społeczeństwa, zwłaszcza pokolenie Z, decyduje się na zakupy wyłącznie przez Internet.
Realne wyzwania firm
Chcąc nadążyć za dynamiką zmian rynkowych, firmy decydują się na przyspieszenie transformacji cyfrowej w biznesie przy użyciu nowych technologii. Jednym z największych wyzwań, jakie przedsiębiorstwa napotykają na swojej drodze, jest niewystarczająca infrastruktura informatyczna. W sytuacji ciągłych niedoborów serwerów, macierzy i innych elementów infrastruktury IT firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie części procesów do chmury obliczeniowej. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za zastosowaniem chmury w procesie transformacji cyfrowej jest elastyczność i możliwość dopasowania do aktualnych potrzeb. Obecnie trudno przewidzieć, jak rozwijać się będą poszczególne procesy biznesowe, a zakup urządzeń zawsze wiąże się z ryzykiem niedoszacowania lub przeszacowania inwestycji.
Cyberprzestępcy przyspieszyli proces cyfryzacji
Wieloletnia praca w branży IT, rozmowy z klientami o ich potrzebach i wyzwaniach pozwoliły mi dojść do wniosku że to, co powoduje przyspieszenie transformacji cyfrowej, to również ataki hakerskie. Brzmi irracjonalnie? Już tłumaczę. W ciągu ostatnich kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost cyberzagrożeń, z którymi firmy muszą się mierzyć. Utrzymanie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa koniecznego do zabezpieczenia swoich danych często dodatkowo obciąża działy IT. Właśnie dlatego firmy coraz częściej decydują się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych chroniących je przed atakami w sieci. Jednym z nich jest powierzenie zarządzania bezpieczeństwem wyspecjalizowanym firmom, które dostarczają pełen zakres usług związanych z bezpieczeństwem. Dla przykładu usługa Polcom SOC (Security Operations Center), wspiera naszych klientów w zakresie ochrony zasobów i aktywów krytycznych firmy oraz kompleksowo wspiera przedsiębiorstwa w zakresie ciągłości działania oraz powrotu do prawidłowego działania po ewentualnym incydencie.
Nieunikniony kierunek rozwoju firm
Przyspieszenie transformacji cyfrowej nastąpiło dosyć niespodziewanie, jednak jest to nieunikniony kierunek rozwoju niemal każdej firmy, niezależnie od branży. Dynamicznie zmieniające się wymagania biznesu tylko napędziły cały proces. Ważne jest jednak aby odpowiednio się do niego przygotować, zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i niezbędnych zasobów informatycznych.