background
avatar
Autor
Magdalena Ślusarczyk

Norma ISO 9001 a orientacja na klienta w branży IT

Dowiedz się więcej

Normy ISO serii 9000, ustanawiane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, nie bez powodu zyskały ogromną popularność w opracowywaniu, wdrażaniu i utrzymywaniu systemów zarządzania jakością zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, jak i usługowych na całym świecie. Na przestrzeni ponad 30 lat podlegały bowiem wielu aktualizacjom, by jak najlepiej przedstawiać wytyczne i wymagania, które firma powinna spełniać w tym obszarze niezależnie od wielkości czy branży.

Cel: optymalne zrozumienie i spełnienie oczekiwań klientów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.

 

Czym jest norma ISO 9001 i jakie są korzyści z jej wdrożenia?

Najnowsze wydanie standardu – norma ISO 9001:2015 – uwzględnia zmiany będące odzwierciedleniem doświadczeń i potrzeb sygnalizowanych przez firmy stojące w obliczu pojawiających się zagrożeń, które wynikają m.in. z wydarzeń geopolitycznych, ale i szans – płynących np. z postępującej cyfryzacji. Nie powinniśmy jej zatem traktować jako sztucznego tworu czy niepotrzebnego balastu, a raczej jako skarbnicę wytycznych i dobrych praktyk w zakresie zarządzania jakością.

System zarządzania jakością oparty na wymaganiach ISO 9001 jest narzędziem umożliwiającym organizacjom osiąganie trwałego sukcesu oraz przewagi konkurencyjnej w wymagającym i ciągle zmieniającym się otoczeniu przez zwiększanie zdolności firmy do spełniania wymagań klientów oraz ich zadowolenia z dostarczanych towarów lub usług, a także podniesienia zaufania do organizacji.

Ze względu na specyfikę branży IT, a także ewolucję całej gospodarki w kierunku biznesu cyfrowego, wdrożenie i utrzymywanie opartego na ISO 9001 systemu zarządzania jakością, a także proaktywne podejście do zarządzania jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zbudowanie i zwiększanie przewagi konkurencyjnej.

 

ISO a ukierunkowanie na klienta

Warto podkreślić, że orientacja na klienta jest jedną z głównych zasad zarządzania jakością standardu ISO 9001. Zgodnie z nią, ważnym aspektem jest spełnienie wymagań klientów oraz dążenie do wykraczania ponad poziom ich oczekiwań. Firmy powinny starać się celnie identyfikować potrzeby kontrahentów, spełniać ich oczekiwania oraz proponować coraz bardziej efektywne i przyjazne rozwiązania.

Jednym z narzędzi umożliwiającym organizacji spełnienie potrzeb i oczekiwań klientów jest podejście procesowe, które powinno być stosowane podczas wdrażania, utrzymania oraz doskonalenia skuteczności systemu zarządzania. Oznacza to, że podstawową daną wejściową wszystkich procesów realizowanych w firmie powinny być wymagania klienta, a ich głównym wyjściem – zadowolenie z towarów i usług dostarczanych przez organizację oraz zaufanie do organizacji.

Narzędziem orientacji na klienta, jakie powinno być stosowane w systemie zarządzania jakością, jest także komunikacja z klientami. Międzynarodowa norma ISO 9001:2015 rozszerza wymagania poprzedniej wersji standardu w tym zakresie – organizacja powinna ustanowić skuteczny sposób kontaktu z klientem, tj. nie tylko umożliwiający gromadzenie informacji dotyczących towarów i usług, zawieranych umów, ale również informacji zwrotnych dotyczących poziomu satysfakcji z otrzymywanych rozwiązań. Efektywna komunikacja z kontrahentami ma także zapewnić nadzorowanie ich własności – obejmującej np. materiały, narzędzia i wyposażenie, własność intelektualną lub dane osobowe – dostarczonej organizacji w celu włączenia jej w proces produkcji towarów lub świadczenia usług.

 

Kierunek na jakość

Wiele firm z różnych branż, odczuwając skutki kryzysu i nie będąc pewnymi rozwoju sytuacji na arenie geopolitycznej, decyduje się na modernizację swojego biznesu poprzez cięcie kosztów, w tym poprzez rezygnację lub zawieszenie certyfikatów ISO.
Jednakże przedsiębiorstwa powinny nieustannie stawiać na jakość – nie tylko w zakresie dostarczanych rozwiązań czy niezawodności sprzętu, ale również poprzez stosowanie nowoczesnych narzędzi zarządzania jakością.

W Polcom rozumiemy powyższe wartości, a posiadany przez nas certyfikat ISO 9001 jest jednym z dowodów, że firma spełnia międzynarodowe normy jakościowe. Z kolei to, że ich wypełnianie przynosi pożądane efekty – pomaga sprostać, a nawet przekraczać oczekiwania kontrahentów, doskonalić procesy oraz dbać o jakość i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – potwierdzają pozytywne opinie naszych klientów.

Dowiedz się więcej o certyfikatach w Polcom
Wróć do newsów