- Judyta Słodowska
Biznes po pandemii
Co się zmieniło?
W maju br. na obszarze RP oficjalnie ogłoszono odwołanie stanu epidemii. Przez ostatnie 2 lata firmy przeszły ogromne zmiany, jedne z nich umocniły się na rynku, inne z kolei nie przetrwały kryzysu. Zmiany nastąpiły zarówno pod kątem procesów, jak i samego trybu pracy oraz komunikacji.
Według raportu Polcom i Intel ponad 90 proc. firm podejmuje działania związane z procesem cyfryzacji. To pokazuje, że zwinne i nowoczesne przedsiębiorstwa przekuwają wyzwania i potencjalne zagrożenia w szanse na rozwój.
Popularność pracy zdalnej
Pandemia i liczne lockdowny spowodowały, że wiele pracowników nie tyle chciało, co zostało zmuszonych do przejścia na zdalny tryb pracy. Część z nich już wróciła do biur, jednak są firmy, które nadal oferują swoim podwładnym homeoffice, a ci z tego chętnie korzystają.
W związku z pandemią COVID-19 i wymuszoną przez nią pracą zdalną, przenieśliśmy się niejako z technologicznej wioski do technologicznej dżungli. Menedżerowie coraz częściej nie znają osobiście swojego zespołu w zakresie, w jakim znali go dotychczas. Zespoły coraz częściej są rozproszone terytorialnie, co jest ogromną wartością dla firmy, ale ogranicza bezpośrednie relacje społeczne. Ocena efektywności pracy zespołu coraz częściej opiera się na współpracy, motywacji i bardzo miękkich formach kontroli – mówi Maciej Kawecki, Prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.
Rozwiązania chmurowe sposobem na problemy
Wiele firm odkryło, że sposobem na pojawiające się wyzwania może być oddanie części obszarów IT w ręce zewnętrznego dostawcy.
Powszechną reakcją firm na pandemię było między innymi przenoszenie systemów do chmury obliczeniowej, która umożliwiła sprawną komunikację i zachowanie ciągłości działania pomimo wyjątkowej sytuacji. Najwięcej trudności i wyzwań spotkało firmy, które wcześniej nie planowały takich działań i zupełnie nie były do tego przygotowane – podkreśla Dyrektor Handlowy Polcom Mariusz Juranek.
Z kolei Marcin Pepaś, Dyrektor Działu Wdrożeń i Wsparcia Sprzedaży w Polcom, dodaje, że chmura obliczeniowa stała się podstawą rozwoju firmy:
Dobrze zaprojektowana infrastruktura informatyczna w chmurze, kompletna i stale rozwijana polityka bezpieczeństwa w firmie oraz opracowane scenariusze na wypadek incydentu bezpieczeństwa stały się podstawą do funkcjonowania zaawansowanej w rozwoju technologicznym firmy. Nie tylko w trudnym pandemicznym czasie, ale również i w najbliższych latach dalej priorytetem dla firm będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych, ciągłości działania i zabezpieczenie łańcucha dostaw.