Oracle cloud platform
Artykuły eksperckie 22.07.2025

Jak firmy radzą sobie z hakerami?

Mateusz
Autor
Mateusz Lelek
Przykładowe stanowisko

W ostatnim czasie znacząco wzrosło zagrożenie atakami ze strony cyberprzestępców. Ma to związek zarówno z obecną sytuacją geopolityczną, jak i z przeniesieniem się wielu biznesów do sieci. Firmy nie mają wyboru – żeby uchronić się przed atakami, muszą zwiększyć wydatki na właściwe zabezpieczenia.

Do najczęściej wymienianych ataków hakerskich, z jakimi mierzą się firmy można zaliczyć DDOS, malware, botnet, phishing czy wiper, jednak to nie jedyne wyzwanie przedsiębiorstw.

Brak edukacji pracowników  

Brak właściwej edukacji pracowników i dbanie o właściwy poziom świadomości, z czym np. wiąże się otwarcie załącznika od podejrzanego nadawcy, może powodować trudne do przewidzenia konsekwencje.

Zjawisko cyberzagrożeń jest dodatkowo potęgowane przez model pracy hybrydowej. Firmy zauważają lukę w edukacji i świadomości pracowników i według danych Altkom Akademia – wzrost zainteresowania szkoleniami z zakresu cyberbezpieczeństwa wzrósł w ostatnim czasie o 170 proc. Z kolei, jak informuje firma GData, światowe nakłady finansowe na edukację w temacie cyberbezpieczeństwa do 2026 roku wzrosną aż o 218,5 proc. – mówi Stanisław Borkowski, Dyrektor Pionu Bezpieczeństwa i Jakości w Polcom.

Jak firmy radzą sobie z hakerami?

Nie ułatwia dług technologiczny  

Dodatkowo z raportu Polcom wynika jasno, że aż 65 proc. firm zwraca uwagę na przestarzałe systemy i technologie jako na kolejny czynnik ryzyka w obszarze bezpieczeństwa. Dług technologiczny nie tylko ogranicza firmy w ich rozwoju, ale również może zmniejszać poziom bezpieczeństwa w sieci.

Rozwiązaniem jest outsourcing  

W związku z dużą ilością zadań, a tym samym niezbędnymi na ten cel zasobami ludzkimi i finansowymi, firmy często decydują się na skorzystanie z outsourcingu. Z naszego badania wiemy, że aż 57 proc. respondentów planuje wdrażać rozwiązania chmurowe, właśnie po to, by podnieść bezpieczeństwo infrastruktury i zapewnić ciągłość działania swojego biznesu. Model pozwala bowiem na oszczędność kosztową i elastyczność oraz gwarantuje wysoki poziom zabezpieczeń – każdej firmie bez wyjątku, nawet firmom z sektora MŚP – wskazuje Stanisław Borkowski.

Firmy coraz częściej decydują się na rozwiązanie Security as a Service, które zapewnia bezpieczeństwo danych i ciągłość działania biznesu, a także pozwala firmom skupić się na ich core biznesu. Przykładem wdrożenia usług SOC w branży e-commerce jest Poczta Kwiatowa. Zachęcamy do zapoznania się z case study.

Piotr Zaborowski

Piotr Zaborowski

Managing Consultant

Od samego początku swojej kariery zawodowej związany jest ze światem IT. To doświadczony konsultant w branży IT, z ponad 20 letnim doświadczeniem w biznesowej realizacji i zarządzaniu zaawansowanymi projektami.

LinkedIn
Łukasz Kubański

Łukasz Kubański

Key Account Manager

Od lat związany z branżą IT oraz IoT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a jego głównym obszarem działań jest cloud computing i strategie efektywnej cyfryzacji firm.

LinkedIn
Joanna Matlak-Oczko

Joanna Matlak-Oczko

Key Account Manager

LinkedIn
Jakub Kilarowski

Jakub Kilarowski

Key Account Manager

LinkedIn
Daniel Gołda

Daniel Gołda

Key Account Manager

LinkedIn

Autor

Mateusz

Mateusz Lelek

Przykładowe stanowisko
LinkedIn