Artykuły eksperckie 22.07.2025

Biznes po pandemii. Co się zmieniło?

Mateusz
Autor
Mateusz Lelek
Przykładowe stanowisko

W maju br. na obszarze RP oficjalnie ogłoszono odwołanie stanu epidemii. Przez ostatnie 2 lata firmy przeszły ogromne zmiany, jedne z nich umocniły się na rynku, inne z kolei nie przetrwały kryzysu. Zmiany nastąpiły zarówno pod kątem procesów, jak i samego trybu pracy oraz komunikacji.

Według raportu Polcom i Intel ponad 90 proc. firm podejmuje działania związane z procesem cyfryzacji. To pokazuje, że zwinne i nowoczesne przedsiębiorstwa przekuwają wyzwania i potencjalne zagrożenia w szanse na rozwój.

Popularność pracy zdalnej  

Pandemia i liczne lockdowny spowodowały, że wiele pracowników nie tyle chciało, co zostało zmuszonych do przejścia na zdalny tryb pracy. Część z nich już wróciła do biur, jednak są firmy, które nadal oferują swoim podwładnym homeoffice, a ci z tego chętnie korzystają.

W związku z pandemią COVID-19 i wymuszoną przez nią pracą zdalną, przenieśliśmy się niejako z technologicznej wioski do technologicznej dżungli. Menedżerowie coraz częściej nie znają osobiście swojego zespołu w zakresie, w jakim znali go dotychczas. Zespoły coraz częściej są rozproszone terytorialnie, co jest ogromną wartością dla firmy, ale ogranicza bezpośrednie relacje społeczne. Ocena efektywności pracy zespołu coraz częściej opiera się na współpracy, motywacji i bardzo miękkich formach kontroli – mówi Maciej Kawecki, Prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.

Biznes po pandemii. Co się zmieniło?

Rozwiązania chmurowe sposobem na problemy  

Wiele firm odkryło, że sposobem na pojawiające się wyzwania może być oddanie części obszarów IT w ręce zewnętrznego dostawcy.

Powszechną reakcją firm na pandemię było między innymi przenoszenie systemów do chmury obliczeniowej, która umożliwiła sprawną komunikację i zachowanie ciągłości działania pomimo wyjątkowej sytuacji. Najwięcej trudności i wyzwań spotkało firmy, które wcześniej nie planowały takich działań i zupełnie nie były do tego przygotowane – podkreśla Dyrektor Handlowy Polcom Mariusz Juranek.

Z kolei Marcin Pepaś, Dyrektor Działu Wdrożeń i Wsparcia Sprzedaży w Polcom, dodaje, że chmura obliczeniowa stała się podstawą rozwoju firmy:

Dobrze zaprojektowana infrastruktura informatyczna w chmurze, kompletna i stale rozwijana polityka bezpieczeństwa w firmie oraz opracowane scenariusze na wypadek incydentu bezpieczeństwa stały się podstawą do funkcjonowania zaawansowanej w rozwoju technologicznym firmy. Nie tylko w trudnym pandemicznym czasie, ale również i w najbliższych latach dalej priorytetem dla firm będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych, ciągłości działania i zabezpieczenie łańcucha dostaw.

Piotr Zaborowski

Piotr Zaborowski

Managing Consultant

Od samego początku swojej kariery zawodowej związany jest ze światem IT. To doświadczony konsultant w branży IT, z ponad 20 letnim doświadczeniem w biznesowej realizacji i zarządzaniu zaawansowanymi projektami.

LinkedIn
Łukasz Kubański

Łukasz Kubański

Key Account Manager

Od lat związany z branżą IT oraz IoT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a jego głównym obszarem działań jest cloud computing i strategie efektywnej cyfryzacji firm.

LinkedIn
Joanna Matlak-Oczko

Joanna Matlak-Oczko

Key Account Manager

LinkedIn
Jakub Kilarowski

Jakub Kilarowski

Key Account Manager

LinkedIn
Daniel Gołda

Daniel Gołda

Key Account Manager

LinkedIn

Autor

Mateusz

Mateusz Lelek

Przykładowe stanowisko
LinkedIn