Artykuły eksperckie 22.07.2025

Wpływ pandemii na branżę przemysłową

Mateusz
Autor
Mateusz Lelek

Analizy rynku pokazują, że paradoksalnie sektor przemysłowy, pomimo sytuacji wywołanej przez pandemię COVID-19 poczynił istotne kroki w stronę cyfrowej transformacji. Według raportu „Przemysł 4.0 – krok w kierunku bezpieczeństwa przemysłowego” przeprowadzonego przez Polcom i Intel, co trzecia z badanych firm prowadzi już projekty związane z cyfrową transformacją.

Według Marcina Gwoździa, Prezesa Zarządu Polcom, cyfryzacja to nie tylko większe bezpieczeństwo czy gwarancja ciągłości działania. To także, typowa dla tego sektora, automatyzacja procesów produkcyjnych, czy ochrona danych stanowiących podstawę innowacji rynkowej firmy. Jak wynika z naszego badania, dzięki chmurze proces cyfryzacji nabiera dynamiki. Przedsiębiorstwa, które wspólnie realizują strategie zarówno transformacji cyfrowej, jak i chmury obliczeniowej, odnoszą z tego wiele korzyści.

Duże plany inwestycyjne

Raport branżowy dotyczący sektora przemysłowego dostarczył wiele ciekawych danych, związanych również z planowanymi inwestycyjnymi. Możemy w nim przeczytać, że aż 32 proc. firm biorących udział w badaniu ma w planach zwiększenie inwestycji. Tylko 9 proc. z nich zamroziło inwestycje w IT z powodu pandemii koronawirusa.

Dla branży przemysłowej najważniejsze jest wyeliminowanie przestojów produkcyjnych i pełna kontrola nad procesem wytwarzania. Cyfryzacja daje możliwość sięgania po innowacje oraz znacznego zredukowania ryzyka związanego z przestojami wynikającymi z niedostępności lub braku wydajności środowiska IT. Pozwala też na zwiększenie efektywności i szybsze odpowiadanie na potrzeby rynkowe przy jednoczesnej redukcji kosztów – komentuje Piotr Słanek, Członek Zarządu Protech.

handshake

Wymierne efekty cyfryzacji

Według badanych przedsiębiorstw, proces cyfryzacji daje efekty przede wszystkim w postaci podniesienia jakości i niezawodności, a także automatyzacji procesów produkcyjnych. A to z kolei ma wymierny wpływ na zarządzanie zasobami, co stwierdza 79 proc. respondentów. Nie ma więc wątpliwości, że wszystkie powyższe elementy składają się na lepszą i sprawniejszą obsługę klienta, tworzenie nowych, innowacyjnych rozwiązań i produktów oraz, co z perspektywy firm wydaje się być najważniejsze, możliwość budowania przewagi konkurencyjnej.

Cyfryzacja to już nie trend, ale biznesowa konieczność. Na przestrzeni ostatnich miesięcy w Polcom obserwowaliśmy gwałtowny wzrost świadomości naszych klientów. Firmy produkcyjne, podobnie jak podmioty z innych branż, chcą przede wszystkim skupić się na własnej działalności, stąd towarzyszące temu potrzeby są podobne. Należy do nich zazwyczaj m.in. zarządzanie bezpieczeństwem – zarówno na poziomie procedur, jak i cybersecurity – zapewnienie ciągłości działania, szybszy time to market, zgodność z regulacjami – Marcin Gwóźdź, Prezes Zarządu Polcom.

Adam Pastuszka

Adam Pastuszka

Business Development Manager

Doświadczony doradca specjalizujący się w usługach data center i rozwiązaniach chmurowych, łącząc ekspertyzę technologiczną z praktyką wdrożeń biznesowych.

LinkedIn
Piotr Zaborowski

Piotr Zaborowski

Managing Consultant

Od samego początku swojej kariery zawodowej związany jest ze światem IT. To doświadczony konsultant w branży IT, z ponad 20 letnim doświadczeniem w biznesowej realizacji i zarządzaniu zaawansowanymi projektami.

LinkedIn
Mateusz Borkowski

Mateusz Borkowski

Z-ca Dyrektora Technicznego DC

Zajmuje się optymalizacją systemów chłodzenia serwerowni, ze szczególnym uwzględnieniem ich efektywności energetycznej i niezawodności pracy. Brał udział w budowie obu serwerowni Polcom.

LinkedIn
Magdalena Kotela

Magdalena Kotela

Z-ca Dyrektora Działu Bezpieczeństwa i Jakości

Doktor nauk ekonomicznych. Specjalizuje się w obszarze cyberbezpieczeństwa, zarządzania jakością oraz audytów wewnętrznych i zewnętrznych zgodnych z normami ISO 9001 oraz ISO 27001.

LinkedIn
Mariola Mitka

Mariola Mitka

Project Manager

Doświadczony IT PM z wieloletnią praktyką w prowadzeniu projektów o międzynarodowej skali. Łączy technologię i cele strategiczne firm, aby każdy projekt realnie wpływał na rozwój biznesu.

LinkedIn
Łukasz Kubański

Łukasz Kubański

Key Account Manager

Od lat związany z branżą IT oraz IoT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a jego głównym obszarem działań jest cloud computing i strategie efektywnej cyfryzacji.

LinkedIn
Joanna Matlak-Oczko

Joanna Matlak-Oczko

Key Account Manager

Od początku kariery związana z branżą IT. Konsultant z ponad 10-letnim doświadczeniem w realizacji i zarządzaniu projektami, głównie w obszarze zamówień publicznych i usług IT dla administracji.

LinkedIn
Jakub Kilarowski

Jakub Kilarowski

Key Account Manager

Od ponad 10 lat związany z branżą IT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

LinkedIn
Daniel Gołda

Daniel Gołda

Key Account Manager

Odpowiedzialny za współpracę z kluczowymi klientami w obszarze usług cloud computing. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu pełni rolę zaufanego doradcy, wspierając firmy w migracji do rozwiązań chmurowych.

LinkedIn

Autor

Mateusz

Mateusz Lelek

LinkedIn