Artykuły eksperckie 22.07.2025

Optymalizacja kosztów w firmie

Paweł
Autor
Paweł Kruszec

Optymalizacja kosztów w firmie w czasach cyfrowego biznesu oznacza zwiększenie wydajności biznesowej za sprawą przemyślanych inwestycji w szeroko pojęte technologie oraz wprowadzanie proaktywnych procesów.

Takie działania są bardzo ważne ze względu na model, w którym przedsiębiorstwa często wpadają w pułapkę z powodu postawy typu „to jest to, co zawsze robiliśmy”. Tego typu strategia może tworzyć pewne blokady wewnątrz organizacji. CIO muszą więc bliżej współpracować z liderami biznesu i CFO w celu ich zidentyfikowania i usunięcia.

Przede wszystkim systematyczny rozwój 

Nowoczesne firmy, żeby móc się rozwijać, optymalizować koszty w firmie i budować przewagi konkurencyjne, muszą podążać za trendami. To dzięki nim możliwe jest sprawne zarządzanie kluczowymi procesami, takimi jak produkcja czy ogólna organizacja pracy, które w konsekwencji odpowiadają za ciągłość działania biznesu oraz skrócenie łańcuchu dostaw.

Wdrożenie odpowiednich rozwiązań, takich jak systemy ERP, CRM czy też logistyczne, oraz odpowiednie przygotowanie infrastruktury informatycznej pod kluczowe aplikacje biznesowe znacznie ogranicza ryzyko przestojów, które mogą być źródłem strat.

Co napędza wydatki inwestycyjne, a co pozwala na optymalizację kosztów w firmie? 

Często podstawowym elementem kosztów inwestycyjnych w obszarze IT w wielu firmach jest zakup infrastruktury informatycznej oraz jej utrzymanie. Nie zawsze jednak jest to najlepsze rozwiązanie. Na rynku dostępne są alternatywne modele pozyskania informatyki w firmie, np. cloud computing, zapewniający możliwość optymalizacji kosztów oraz wpływający na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa danych, mówi Robert Czarniewski, CFO, Wiceprezes Polcom.

Wśród kluczowych korzyści usługi chmury obliczeniowej można wymienić optymalizację kosztów w firmie. Decydując się na takie rozwiązanie, firmy nie muszą przeznaczać środków na modernizację lub rozbudowę infrastruktury IT. Cloud computing, za sprawą modelu opłat abonamentowych, ułatwia również przewidywalność kosztów operacyjnych i inwestycyjnych.

Dowiedz się więcej na temat możliwości optymalizacji kosztów w firmie z materiału opublikowanego na portalu Computerworld, gdzie o swoich spostrzeżeniach opowiedział Robert Czarniewski, CFO i Wiceprezes Polcom.

Adam Pastuszka

Adam Pastuszka

Business Development Manager

Doświadczony doradca specjalizujący się w usługach data center i rozwiązaniach chmurowych, łącząc ekspertyzę technologiczną z praktyką wdrożeń biznesowych.

LinkedIn
Piotr Zaborowski

Piotr Zaborowski

Managing Consultant

Od samego początku swojej kariery zawodowej związany jest ze światem IT. To doświadczony konsultant w branży IT, z ponad 20 letnim doświadczeniem w biznesowej realizacji i zarządzaniu zaawansowanymi projektami.

LinkedIn
Mateusz Borkowski

Mateusz Borkowski

Z-ca Dyrektora Technicznego DC

Zajmuje się optymalizacją systemów chłodzenia serwerowni, ze szczególnym uwzględnieniem ich efektywności energetycznej i niezawodności pracy. Brał udział w budowie obu serwerowni Polcom.

LinkedIn
Magdalena Kotela

Magdalena Kotela

Z-ca Dyrektora Działu Bezpieczeństwa i Jakości

Doktor nauk ekonomicznych. Specjalizuje się w obszarze cyberbezpieczeństwa, zarządzania jakością oraz audytów wewnętrznych i zewnętrznych zgodnych z normami ISO 9001 oraz ISO 27001.

LinkedIn
Mariola Mitka

Mariola Mitka

Project Manager

Doświadczony IT PM z wieloletnią praktyką w prowadzeniu projektów o międzynarodowej skali. Łączy technologię i cele strategiczne firm, aby każdy projekt realnie wpływał na rozwój biznesu.

LinkedIn
Łukasz Kubański

Łukasz Kubański

Key Account Manager

Od lat związany z branżą IT oraz IoT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a jego głównym obszarem działań jest cloud computing i strategie efektywnej cyfryzacji.

LinkedIn
Joanna Matlak-Oczko

Joanna Matlak-Oczko

Key Account Manager

Od początku kariery związana z branżą IT. Konsultant z ponad 10-letnim doświadczeniem w realizacji i zarządzaniu projektami, głównie w obszarze zamówień publicznych i usług IT dla administracji.

LinkedIn
Jakub Kilarowski

Jakub Kilarowski

Key Account Manager

Od ponad 10 lat związany z branżą IT. Odpowiada za wiele kluczowych projektów biznesowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

LinkedIn
Daniel Gołda

Daniel Gołda

Key Account Manager

Odpowiedzialny za współpracę z kluczowymi klientami w obszarze usług cloud computing. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu pełni rolę zaufanego doradcy, wspierając firmy w migracji do rozwiązań chmurowych.

LinkedIn

Autor

Paweł

Paweł Kruszec

LinkedIn