background
avatar
Autor
Judyta Słodowska

Wyzwania organizacyjno-biznesowe

Wg Piotra Szypułki

Piotr Szypułka, dyrektor działu utrzymania infrastruktury Polcom od wielu lat związany jest z branżą IT, a na jego koncie znajduje się wiele przeprowadzonych z sukcesem procesów transformacji cyfrowej. Okiem eksperta przedstawiamy wyzwania organizacyjno-biznesowe w polskich przedsiębiorstwach w drodze do cyfrowej transformacji.

Zmiany w biznesie pokazują, że cyfrowa transformacja może okazać się niezbędna nie tylko do budowania przewag konkurencyjnych, ale również dla przyszłego funkcjonowania firmy.

Strategia cyfrowej transformacji 

Wg badania „Jabil”, tylko 23 proc. firm posiada ogólnofirmową strategię transformacji cyfrowej. Należy w tym miejscu jasno zaznaczyć, że to od niej zależy osiągnięcie sukcesu. Tak jak w przypadku każdego innego procesu, musi ona wyjaśniać wizję związaną ze zmianą, wyznaczać cele do osiągnięcia i nadawać je całemu zespołowi. Bez strategii, co można od razu stwierdzić, sukces jest mało prawdopodobny.

Otwartość na współpracę 

Aby przejść przez cyfrową transformację, niezbędne jest połączenie talentu i technologii. Jeśli więc obecne systemy informatyczne lub infrastruktura IT stopują firmę, nadszedł czas, aby ponownie ocenić ich efektywność technologiczną i to, co mają do zaoferowania. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że cyfrowa transformacja przynosi ze sobą niezliczone wyzwania techniczne, stąd potrzebni są odpowiedni ludzie na pokładzie z właściwymi kompetencjami.

Po pierwsze więc kluczowym elementem sukcesu jest przeszkolenie zespołu, aby jego członkowie potrafili odpowiednio posługiwać się i zarządzać nowymi technologiami. Po drugie, jeśli w tej chwili firma nie posiada wewnętrznej wiedzy specjalistycznej, nie należy się bać zewnętrznego spojrzenia i znalezienia odpowiednich partnerów technologicznych. Coś takiego można np. zaobserwować w przypadku wdrażania w firmach technologii chmurowych.

Główne wyzwania IT  

Biznes spogląda na IT częściej niż kiedykolwiek, a działy informatyki muszą mierzyć się ze starymi i z nowymi wyzwaniami.

Jedna trzecia decydentów uważa, że działy IT będą musiały wziąć aktywny udział w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy, a wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych jest jednym z ważnych elementów strategii całego przedsiębiorstwa. Dla co czwartego respondenta uczestniczącego w badaniu firmy Polcom i Intel z sektora MŚP (na pytania odpowiadali głównie szefowie IT) najważniejszym wyzwaniem w ciągu najbliższego roku będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informatycznego, a w rezultacie bezpieczeństwa całej firmy. Pozostałe wyzwania, takie jak optymalizacja i reorganizacja działu IT, aby w większym stopniu spełniać oczekiwania biznesu (17%) czy obniżanie kosztów informatyki w firmie (11%), są nadal zauważalne, ale nie mają już tak fundamentalnego znaczenia dla budowania pozycji IT w przedsiębiorstwach.

Materiał pochodzi z raportu Polcom: „Przemysł 4.0 – krok w kierunku bezpieczeństwa przemysłowego„.

Wróć do newsów