- Natalia Gawlowska
Wpływ pandemii na funkcjonowanie firm
Co się zmieniło?
Pandemia koronawirusa miała wpływ na funkcjonowanie firm, ale nie oznacza to, że wszystkie z nich zanotowały spadki. Według badania przeprowadzonego przez Polcom i Intel, branża przemysłu i produkcji w wielu przypadkach nie odczuła negatywnych skutków Covid-19.
Pandemia przyspieszyła proces cyfryzacji
Jak wynika z raportu branżowego „Przemysł 4.0 – krok w kierunku bezpieczeństwa przemysłowego”, tylko 9 proc. firm z przebadanego sektora musiało zamrozić inwestycje oraz wstrzymać nowe projekty związane z cyfryzacją. Z kolei, co ważne, aż 17 proc. badanych firm przyznało, że pandemia miała znaczny wpływ na przyspieszenie cyfryzacji. Covid zwiększył również znaczenie działów IT i tak odpowiedziało 22 proc. ankietowanych.
„Wyniki te nie powinny nikogo dziwić, bowiem sektory wytwarzania i budownictwa wyszły z pandemii obronną ręką, a wiele podmiotów zanotowało nawet wyższe przychody i zyski niż w poprzednim roku. W rezultacie sprawni menedżerowie mogli potraktować pandemię Covid-19 jako szansę na realizację projektów z zakresu cyfrowej transformacji – oderwania pracowników od miejsca pracy (digital workplace), digitalizacji i automatyzacji procesów czy poprawy jakości obsługi klientów, w tym możliwości załatwienia wielu spraw online, bez potrzeby kontaktu osobistego” – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.
Bezpieczeństwo i zapewnienie ciągłości działania to największe priorytety
Pandemia przewartościowała obszary działalności wielu firm i pokazała, co jest kluczowe we właściwym funkcjonowaniu firm. Jak wynika z raportu Polcom i Intel, bezpieczeństwo oraz zapewnienie ciągłości działania przedsiębiorstwa są kluczowe w budowaniu strategii IT. Wskazało tak aż 86 proc. spośród wszystkich badanych firm.
„Powszechną reakcją firm na pandemię było przenoszenie systemów do chmury obliczeniowej , która umożliwiła sprawną komunikację i zachowanie ciągłości działania pomimo wyjątkowej sytuacji. Najwięcej wyzwań stanęło przed firmami, które wcześniej nie były zaawansowane w procesie cyfryzacji, ponieważ w relatywnie krótkim czasie musiały znaleźć rozwiązanie wielu istotnych problemów związanych np. ze zmianą procesu zakupowego z onsite na offline czy przeniesieniem pracowników na model pracy z domu. Nie bez znaczenia jest też to, że Covid-19 przyczynił się do znacznego wzrostu występowania cyberataków i to pomimo znacznego zwiększenia nakładów na ten cel. Potwierdza to m.in. raport KPMG „Barometr cyberbezpieczeństwa”, z którego wynika, że aż 64 proc. organizacji odnotowało w ubiegłym roku przynajmniej jeden incydent z zakresu cyberbezpieczeństwa. Firmy, które wybrały chmurę mogły znacznie ograniczyć te ryzyka” – wskazuje Mariusz Juranek.